Índex de comerç al detall (ICM)

L'ICM ofereix informació de l'índex de la xifra de negocis de les empreses dedicades al comerç al detall, així com de les taxes de variació. L'índex es desagrega per grup de venda i té periodicitat mensual.

Accés a dades publicades



Descarregar metodologia completa

METODOLOGIA DE L'OPERACIÓ EXPLOTACIÓ DE L'ÍNDEX DE COMERÇ AL DETALL (ICM)

  1. Introducció
  2. Àmbit poblacional
  3. Àmbit temporal
  4. Disseny mostral
  5. Recollida de la informació
  6. Formulació dels índex agregats i any base

1. Introducció

L'objectiu de l’ICM és conèixer les característiques fonamentals de les empreses dedicades a l'exercici del comerç al detall, que permetin mesurar a curt termini l'evolució de l'activitat del sector.

Per a l'àmbit de les Illes Balears, l’IBESTAT duu a terme l'operació 77207006 Explotació de l'Índex de comerç al detall (ICM), a partir de l'homònima que executa l'INE per al conjunt d'Espanya. Aquesta explotació ens permet disposar a nivell autonòmic d'informació respecte dels índexs globals i les taxes variació de la xifra de negoci a preus constants i corrents per grup de venda, així com la variació de l'ocupació que se li vincula.

2. Àmbit poblacional

La població objecte d'estudi està formada per les empreses l'activitat principal de les quals s'inscriu en la Divisió 47 de la secció G de la CNAE 2009, atenent a l'establiment en el qual es duu a terme l'activitat, excepte de vehicles de motor i motocicletes.

3. Àmbit temporal

La periodicitat d'aquest indicador és mensual.

4. Disseny mostral

El marc mostral és el Directori central d'empreses (DIRCE), actualitzat una vegada a l'any amb fonts administratives (principalment tributàries i de la Seguretat Social) o amb informacions procedents d'altres operacions estadístiques de l'INE. S'aplica un mostreig aleatori estratificat. En cada estrat s'obté una mostra aleatòria, a excepció del format per les empreses de 50 o més assalariats, en les quals totes entren a formar part de la mostra. El Reglament europeu obliga a realitzar canvis de base cada 5 anys per reflectir la nova distribució poblacional. Cada any en el mes de gener, es renova una part de la mostra, que suposa una rotació d'entre un 20 i 25% de les unitats informants, en els estrats que no siguin exhaustius.

5. Recollida de la informació

Les empreses emplenen un qüestionari mensual i el procediment de recollida de dades és a través de la web, per correu postal, telèfon o fax.

6. Formulació dels índex agregats i any base

Els índexs de Comerç al detall es calculen segons un índex de Laspeyres encadenat tenint com a base l'any 2015. Un índex encadenat mesura moviments acumulatius d'índexs a curt termini en diferents períodes base. Així, estableix comparacions entre el període corrent (t) i el període base (0) però considerant les situacions intermèdies (k). En els índexs de lCM base 2015 les situacions intermèdies considerades corresponen als mesos de desembre de tots els anys.

Anys base de difusió a la web de l’IBESTAT

Base 2015 Exercicis de 2001 en endavant

Base 2010 Exercicis de 2001 a 2017

Base 2005 Exercicis de 2001 a 2012