Matriculació de vehicles

Aquesta estadística ofereix l'evolució del nombre de vehicles matriculats, ja sigui de vehicles matriculats i/o inscrits a les Illes Balears. La informació es mostra per illa, tipus de vehicle i tipus de propulsió.

Accés a dades publicades

Descarregar metodologia completa

METODOLOGIA DE MATRICULACIÓ DE VEHICLES

  1. Introducció
  2. Font
  3. Metodologia

1. Introducció

L’operació estadística de Matriculació de vehicles mesura l’evolució del nombre de vehicles matriculats, ja sigui de vehicles matriculats i/o inscrits a les Illes Balears.

Tal com es reflecteix en l'Exposició de motius del Reial decret 2822/1998 pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles: “Els vehicles són béns mobles fàcilment identificables a través de les seves plaques de matrícula i el número del bastidor o de l'estructura autoportant i, per tant, susceptibles de determinada publicitat registral, si bé el Registre de vehicles té caràcter purament administratiu.” D’aquesta manera, el Registre de vehicles ens permet el coneixement dels vehicles que es donen d'alta a la circulació i les seves característiques, així com la seva incidència en el parc de vehicles.

2. Font

La font emprada per a la confecció d'aquesta operació estadística és la relació de vehicles matriculats que publica mensualment la Direcció General de Trànsit (DGT). L'explotació d'aquestes microdades, a nivell de comunitat autònoma, permet la configuració de les taules que publica l'Ibestat.

En l'article 2 de l'esmentat RD 2822/1998 s'estableix que: “La Prefectura Central de Trànsit portarà un registre de tots els vehicles matriculats, que adoptarà pel seu funcionament mitjans informàtics i en el qual figuraran, almenys, les dades que han de ser consignades obligatòriament en el permís o llicència de circulació, així com quantes vicissituds pateixin posteriorment aquells o la seva titularitat.” Per tant, el Registre de vehicles ens permetrà, no només el coneixement dels vehicles que s'incorporen a la circulació (fi de la present estadística) sinó a més les transferències de vehicles, les baixes que es produeixin i, globalment, el parc de vehicles existent.

3. Metodologia

3.1 Criteris d'extracció.

Les dades es publiquen sota dos criteris d'extracció diferents:
Per tramitació: Són els vehicles on la gestió d'alta en el Registre de vehicles s'ha realitzat en les prefectures de la DGT a les Illes Balears. Segons la nomenclatura de la DGT, són els “formalitzats” a les Illes Balears.
Per inscripció: En el moment de l'alta en el Registre de vehicles es fixa el municipi (generalment el de residència de la persona física o jurídica) en el qual el titular del vehicle contribuirà amb l'impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM). Són els que la DGT identifica com a “residents” a les Illes Balears.
És a dir, el lloc on es gestiona l'alta és independent al lloc on contribuirà per l'IVTM. Així doncs, un vehicle pot ser donat d'alta en la Prefectura de la DGT a les Illes Balears, però inscriure’l a un municipi fora de les Illes Balears. I al contrari, pot ser donat d'alta en prefectures de la DGT de la resta de comunitats autònomes, però inscriure’l en un municipi de les Illes Balears.

3.2 Canvis fets per la font en el registre informàtic, aplicats a partir de desembre de 2014.

A nivell informàtic, la Prefectura Central de Trànsit va desenvolupar canvis en el Registre de vehicles que han permès la publicació, a partir de desembre de 2014, d'un nou disseny de registre de les microdades amb un notable increment de les variables aportades. Durant el mes de desembre de 2014 i els primers mesos de 2015 van confluir l'existència de microdades del sistema antic amb les del sistema nou. Atès que es tracta d'un registre i que els canvis produïts no han d’afectar a quins són els vehicles que s'han d'inscriure, ambdós tipus de microdades s'ofereixen en una sèrie única des de 2003 a l'actualitat. L’Ibestat ha optat per mostrar els resultats, fruit de les noves microdades, a partir de gener de 2015 i no a partir de desembre de 2014, per concloure l'any 2014 amb el mateix tipus de registre.

3.3 Microdades definitives - microdades provisionals.

A principi de cada mes, la DGT publica les microdades provisionals del mes antepenúltim. Mentre que les microdades definitives d'un any les publica en els primers mesos del segon any següent.

3.4 Discordances amb les dades publicades per la DGT.

Anterior al comentat canvi informàtic, durant el període 2003-2014, les dades publicades per l'Ibestat, per consell de la pròpia DGT, no contemplaven dos tipus de matriculacions: ni la Turística ni la Diplomàtica. Això permetia una major confluència amb les dades publicades per la DGT. Aquest filtre continua per a aquest mateix període, però no per als nous registres a partir de 2015.
Igualment, a partir de 2015, les dades mensuals que siguin provisionals no coincidiran amb les dades publicades per la mateixa DGT. La DGT treballa sobre aquests fins el moment de considerar-los definitius i reflecteix aquests canvis en la web de consulta de resultats, però no a l'arxiu de les microdades.
A partir de 2015, les dades mensuals definitives sí coincidiran amb la DGT.

3.5 Peculiaritat en l'obtenció dels resultats per tipus de propulsió.

El nou disseny de registre permet l'obtenció de resultats per tipus de propulsió. Per tant, a partir de 2015, l'Ibestat publica taules referides a aquesta tipologia.
Per a l'obtenció dels resultats per tipus de propulsió i amb l'objecte d'oferir una major informació sobre els vehicles més ecològics (elèctrics, híbrids i híbrids endollables), l’Ibestat ha combinat dues de les variables ofertes per la DGT (Tipus de propulsió i categoria de vehicle elèctric). Així doncs, atès que un vehicle híbrid pot venir com a tipus de propulsió de gasolina o elèctrica, hem prioritzat la variable de categoria de vehicle elèctric sobre la de tipus de propulsió, per incloure les categories de vehicles elèctrics a la classificació de tipus de propulsió.